loading...
گریت great
--- بازدید : 347 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

ترفند های جستجو در گوگل :

با توجه به گشترش اینترنت و سایت های اینترنتی جستجوی اطلاعات اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است ، و تقریبا همه ما برای این کار از موتور های جستجو استفاده میکنیم
همه شما Google را به عنوان قدرتمند ترین و بزرگ ترین موتور جستجو میشناسید

احتمالا بارها برای شما پیش آمده است که هدف مورد نظر خودتونو که میتوانه موزیک ، مقاله ، نرم افزار و ... باشه و داخل گوگل پیدا نکنید
ولی دوستان شما این کار را به راحتی انجام دهند

گوگل تنها یک کادر که داخل آن کلمه مورد نظر را تایپ کنیم نمیباشد ، بلکه تشکیل شده از قوانین و روش ها و کد های مختلفی که برای جستجوی پیشرفته بکار می روند

در واقع گوگل امکاناتی برای کاربران ایجاد کرده تا کاربران گوگل را در پیدا کردن هدف اصلی راهنمایی کنند

در این تاپیک ما با قسمتی از مهارت ها و ترفند های جستجو در گوگل آشنا میشویم

پیشنهاد میکنم حتما این ترفند ها را مطالعه کنید تا بتوانید بسیار کاراتر از اینترنت استفاده کنید

امید وارم مفید باشه براتون

این تاپیک خلاصه ای از کتاب O’Reilly - Google Hacks به صورت ترجمه شده میباشد

* به طور کلي دو نوع از موتورهاي جستجو موجود است. در اولين نوع که فهرست موضوعي قابل جستجو ناميده مي شوند مانند !Yahoo، تنها عناوين و توصيفات سايت ها جستجو مي شود. نوع دوم يا موتورهاي جستجوي full-text ازعنکوبتهاي کامپيوتري شده براي فهرست بندي ميليون ها و بعضي مواقع بيليون ها صفحه استفاده مي کنند. اين صفحات با عنوان و محتوا جستجو مي شوند. گوگل يک موتور جستجوي full-text است.

* هر وقت شما از بيش از يک کلمه براي جستجو استفاده مي کنيد، موتور جستجو داراي روش پيش فرضي براي مديريت اين کلمات است. اين روش پيش فرض، پيش فرض Boolean است، که اين نوع بولين مي تواند AND يا OR باشد....

- پيش فرض بولين گوگل AND است؛ به اين معنا که اگر عبارات را بدون modifier ها وارد کنيد، گوگل همه آن ها را جستجو خواهد کرد:

snowblower Honda “Green Bay”



- اگر مي خواهيد مشخص کنيد “اين کلمه يا آن کلمه مورد قبول است”، بين هر کلمه يک OR قرار دهيد:

snowblower OR snowmobile OR “Green Bay”



- اگر مي خواهيد قطعا يک عبارت به همراه يکي از دو يا چند عبارت ديگر داشته باشيد، به کمک پرانتز آنها را گروه بندي کنيد:

snowblower (snowmobile OR “Green Bay”)



- به جاي OR مي تونيد از کاراکتر pipe “|” استفاده کنيد:

snowblower (snowmobile | “Green Bay”)



- اگر مي خواهيد يک کلمه در نتيجه جستجو ظاهر نشود از کاراکتر dash “-” استفاده کنيد.

snowblower snowmobile -”Green Bay”



- در اين صورت صفحاتي که شامل کلمات “snowblower” و “snowmobile” هستند، اما شامل عبارت “Green Bay” نيستند، جستجو مي شوند.

* دکمه “يا بخت و يا اقبال” يکي از ويژگي هاي جالب گوگل مي باشد. به جاي نشان دادن ليستي از نتايج جستجو، شما به مناست ترين سايتي که گوگل اعتقاد دارد به جستجوي شما مربوط است هدايت مي شويد. تلاش براي جستجوي کلمه “president” شما را به سايت http://www.whitehouse.gov مي برد.

نکته : در اینجا منظور دکمه I'm Feeling Lucky است

* بعضي از موتورهاي جستجو نسبت به بزرگ يا کوچک بودن حرف حساس هستند (case sensitive). گوگل case sensitive نيست. اگر شما کلمات Three، three يا THREE را جستجو کنيد، نتايج يکساني حاصل مي شود.

* گوگل بيشتر از 10 کلمه را در يک کوئري، شامل ترکيبات خاص، قبول نمي کند.

* گوگل از stemming يا توانايي استفاده از نشان ستاره * در قسمتي از يک کلمه پشتيباني نمي کند. براي مثال، *moon در يک موتور جستجو که از stemming پشتيباني مي کند، کلمات “moonlight”، “moonshot”، “moonshadow” و … جستجو مي شوند. هر چند گوگل نشان ستاره را به عنوان جايگزين يک کلمه کامل قبول مي کند. جستجو براي عبارت “three * mice” در گوگل، “three blind mice”، “three blue mice” و … را پيدا خواهد کرد.



علاوه بر AND، OR و رشته هاي نقل قولي (quoted strings) ، گوگل ترکيبات خاص ديگري براي هر چه بهتر کردن جستجوي شما ارائه مي دهد.

گوگل يک موتور جستجوي full-text است، بنابراين تمامي يک صفحه وب را فهرست بندي مي کند. ترکيبات خاص به کاربران گوگل اين امکان را مي دهند تا قسمتهاي مختلف و يا نوع خاصي از اطلاعات را جستجو کنند. اين مسئله وقتي که با 2 بيليون صفحه وب مواجه مي شويد مطرح است و شما به هر فرصتي براي کم کردن نتايج جستجو نياز خواهيد داشت. مشخص کردن اين که کلمات کوئري شما تنها در عنوان و يا URL جستجو شود روشي مناسب براي کسب نتايج مورد نظر است، بدون اينکه به خاص بودن خود کلمات فکر کنيد...

intitle
جستجوي شما را در عناوين صفحات وب منحصر مي کند. با نوع allintitle: صفحاتي که در آنها همه کلمات مشخص شده عنوان صفحه وب را مي سازند، پيدا مي شوند. بهتر است از allintitle: استفاده نکنيد، به اين دليل که به خوبي با بعضي از ترکيبات خاص ديگر، ترکيب نمي شود.

intitle:”george bush”
allintitle:”money supply” economics



inurl
جستجوي شما را در URLهاي صفحات وب منحصر مي کند. اين ترکيب براي پيدا کردن صفحات help و search به خوبي کار مي کند. نوع allinurl: تمامي کلمات ليست شده در يک URL را جستجو مي کند، اما با بعضي از ترکيبات خاص ديگر، به خوبي ترکيب نمي شود.

inurl:help
allinurl:search help



intext
تنها متن body را جستجو مي کند (از متن لينک ، URLها و عناوين صرفنظر مي کند). نوع allintext: نيز وجود دارد اما مانند قبل، در ترکيب با بقيه نقش مناسبي ايفا نمي کند. در حاليکه استفاده از آن محدود است، استفاده از آن براي پيدا کردن کلماتي که ممکن است خيلي در URLها و لينک عناوين متداول باشند، مناسب است.

intext:”yahoo.com”
intext:html



inanchor
متن لينک انکر صفحه را جستجو مي کند. لينک انکر، متن توصيفي يک لينک است. براي مثال، انکر لينک در کد O’Reilly and Associates، عبارت “O’Reilly and Associates” است.

inanchor:”tom peters”



site
اين امکان را مي دهد تا جستجوي خود را در يک سايت محدود کنيد. AltaVista بري مثال، دو ترکيب براي اين کار دارد (host: و domain:) اما گوگل تنها يک ترکيب دارد.

  باز 

site:loc.gov
site:thomas.loc.gov
site:edu
site:nc.us



link
ليستي از صفحات لينک شده به صفحه مشخص شده را بر مي گرداند. link:www.google.com را وارد کنيد، ليستي از صفحاتي که به گوگل لينک شده اند را بر مي گرداند. نگران استفاده از http:// نباشيد؛ به نظر مي رسد در صورت وارد کردن آن، گوگل از آن صرفنظر مي کند. link: تنها با URLهاي عميق به خوبي کار مي کند، مانند raelity.org به جاي http://www.raelity.org/apps/blosxom.



cache
يک کپي از صفحه فهرست شده (indexed) توسط گوگل را پيدا مي کند، حتي اگر اين صفحه با آدرس اصلي قابل دستيابي نباشد و يا محتواي آن تغيير کرده باشد. اين روش مخصوصا براي صفحاتي که مکررا تغيير مي کنند مفيد است.

cache:www.yahoo.com



daterange
جستجوي شما را به يک تاريخ خاص يا محدوده اي از تاريخ، که در آن يک صفحه فهرست بندي شده است منحصر مي کند. ذکر اين نکته مهم است که جستجوي شما وقتي که يک صفحه توسط گوگل فهرست مي شود قابليت محدود شدن دارد، نه زمانيکه صفحه ايجاد مي شود. بنابراين وقتي که يک صفحه در 2 فوريه ايجاد مي شود و تا 11 آوريل توسط گوگل فهرست نمي شود، با استفاده از daterange در 11 آوريل پيدا خواهد شد. به خاطر داشته باشيد که گوگل صفحات را فهرست بندي مجدد مي کند. تغيير محدوده تاريخ به تغيير محتوا وابسته است. براي مثال گوگل صفحه اي را در 1 ژوئن فهرست مي کند، اين صفحه دوباره در 13 آگوست فهرست مي شود، اما محتواي آن تغيير نکرده است. تاريخ مورد جستجو با daterange هنوز 1 ژوئن خواهد بود.
daterange با تاريخ Julian کار مي کند نه با تاريخ Gregorian (تاريخي که از آن استفاده مي کنيم). مبدل هاي آنلاين براي تبديل وجود دارد، اما اگر مي خواهيد بدون هيچ دردسر فقط با گوگل جستجو کنيد، از واسط گوگل FaganFinder استفاده کنيد...

“George Bush” daterange:2452389-2452389
neurosurgery daterange:2452389-2452389




filetype
پسوند فايل ها را جستجو مي کند. معمولا، ولي نه لزوما، انواع متفاوتي از فايل ها وجود دارد. براي مثال

jaleb filetype:jpg





ترکيب دستورات جستجو - Mixing Syntaxes
مواقعي وجود دارد که شما نمي توانيد بعضي از دستورات خاص گوگل را با هم ترکيب کنيد. در حاليکه بعضي از اين دستورات قابل ترکيب نيستند، ترکيبات فراوان ديگري با روش هاي نيرومند و زيرکانه وجوددارد. يک ترکيب هوشمندانه مي تواند به طرز شگفت انگيزي شما را به نتيجه دلخواهتان نزديک کند.


1. دستورات غير ترکيبي (The Antisocial Syntaxes)
اين نوع از دستورات بايستي به صورت اختصاصي مورد استفاده قرار بگيرند. اگر شما تلاش کنيد تا از آن ها به همراه دستورات ديگر استفاده کنيد، هيج نتيجه اي نخواهيد گرفت....

دستوراتي که اطلاعات خاصي را درخواست مي کنند مانند stock: ، rphonebook: ، bphonebook: و phonebook: دستورات غير ترکيبي هستند. شما نمي توانيد آنها را ترکيب کنيد و انتظار دريافت نتيجه اي را داشته باشيد.

نوع ديگري از اين دستورات، دستور link: است. اين دستور صفحاتي که به URL مشخص شده لينک شده اند نشان مي دهد. آيا بهتر نخواهد بود تا دومين هايي که مي خواهيد صفحات مورد نظر شما از آنجا باشد انتخاب کنيد؟ متاسفانه اين کار امکان پذير نيست. دستور link: غير قابل ترکيب است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 33
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 25
  • بازدید ماه : 78
  • بازدید سال : 424
  • بازدید کلی : 11,040
  • کدهای اختصاصی